×

Vintersäsong och hälsmärta

Vintersäsong och hälsmärta

Kylan är här och barnen har återigen dragit in i landets hallar för att utöva sin favoritsport. Här är de faktorer du ska vara uppmärksam på för att förebygga skador.

Säsongsväxling ökar risken för överbelastning

De barn som utövar både en inomhus- och en utomhussport upplever ofta överlappning av de två. Då kan träningsmängden vara extra stor under en period. Och då är det viktigt att både föräldrar och barn ser till att barnen får tid till återhämtning mellan de olika träningspassen. Samtidigt bör både tränare, föräldrar och barn tala om huruvida barnen måste delta i alla träningspass och tävlingar. Särskilt tävlingarna kan vara fysiskt krävande eftersom barnen då ger allt, och i stridens hetta väljer barnen ibland att inte lyssna på kroppens signaler om att en skada kan vara på väg.

Vinterfotboll är tufft för fötterna

För många fotbollsglada barn gäller att de parallellt med inomhusträningen även fortsätter att spela utomhus, t.ex. en gång i veckan. Under den kalla årstiden kan planen vara hård pga. frost och det gör att planen blir hårdare att spela på. Och en hård plan innebär större belastning för fötterna – särskilt vid hopp, snabb löpning och riktningsförändring. Utomhusträningen kan också äga rum på konstgräsplaner där barnen kan uppleva att kroppen belastas på ett annat sätt. En konstgräsplan kan verka mjuk på ytan, men trots utveckling av bättre bottenmaterial är konstgräsplaner fortfarande lika med ökad stötbelastning i muskler och skelett jämfört med gräsplaner.

Rätt skor för inomhusidrott

När fotboll spelas inomhus ändras spelet. Det blir t.ex. fler snabba löpningar och riktningsförändringar. Till detta kommer att hallgolvet vanligtvis är ett hårt underlag utan svikt. Det innebär att kroppen både ska vänja sig vid det hårdare underlaget och vid ett annat sätt att spela fotboll på. Och det ställer krav på barnets skor som gärna ska vara lätta, smidiga och ha ett bra grepp. Idrottsgrenar som handboll och badminton spelas inomhus hela året, och vintersäsongen skiljer sig därför inte så mycket från träningen under resten av året. Men för båda idrotterna gäller att det blir många riktningsförändringar och hopp. Dessutom är det, särskilt i badminton, många landningar på hälen. Därför är stötabsorberande träningsskor, som är utformade för den aktuella idrottsgrenen, nödvändiga för att undvika överbelastning av fötterna.

Skador på väg?

Det är viktigt att föräldrar och barn löpande talar om huruvida barnets kropp kan klara träningsmängden och träningsbelastningen. Tillsammans behöver de vara uppmärksamma på om barnet t.ex. börjar bli tröttare eller om barnet börjar klaga över smärtor i kroppen. Då är det dags att stanna upp och undersöka om träningsmängden behöver omvärderas. Och klagar barnet över smärta i fotens bakre del är det en god idé att testa om barnet har Severs skada.

Per Øllgaard, grundare av Solemaids, har utvecklat ett test, som kan hjälpa dig att komma underfund med om ditt barn bör undersökas för Severs skada.

Gör testet här